Gran Turismo 5
První recenze: obří hra, ale plná kompromisů.
Zhruba po pěti letech od prvního oznámení je páté Gran Turismo konečně na trhu, jako takový poslední automobilový mohykán, na který se čekalo tak dlouho. A pro začátek je třeba říci, že GT5 je obsahem ohromná hra, však prvotní instalace asi 6,4 GB dat vám zabere pěkných 40 minut (video jako důkaz). Rozhodně ji doporučuji, protože bez ní sice hra jede také, ale loadingy jsou i s instalací stále dosti úmorné, natož pak bez ní.
Pro plnou funkčnost hry je ještě třeba stáhnout menší 133 MB patch, jenž GT5 povýší o online funkce. Zhruba po necelé hodině (Forza 3 se neposmívá, protože z druhého disku také vyžaduje prvotní instalaci obsahu, byť jen párminutovou) jste tak připraveni vstoupit do světa velkých závodů v japonském stylu, který je velmi oblíben už od prvního GT, jež vyšlo již před 12 lety.
Vaše první kroky asi povedou do virtuální garáže, která pojme úžasných 1031 vozidel, což je na první dojem vpravdě obrovské množství! Vozy ale nejsou všechny ihned přístupné, přibývají vaším postupem a přibývajícími levely (samozřejmě si je musíte pro sebe nejdříve zakoupit, některé dostanete odměnou), ale je tu docela velký zádrhel. Auta jsou totiž rozdělena na tzv. standardní a prémiová. Prémiové jsou nově vymodelované a velmi detailní vozy (takové byly i v Prologu), které rozhodně tvoří absolutní grafickou špičku dnešních závodních her.
Premianti mají dále dokonale vymodelovaný interiér (kokpity v Shiftu mi ovšem přijdou stále o chlup detailnější), svítí potkávacími i dálkovými, mají reálně natočené zvuky motorů, a taktéž se mohou těšit z premiérového modelu poškození. Kdy se nejen škrábe karoserie jako ve Forze, ale dokonce odpadávají různé části povrchu, což je v sérii zcela poprvé. Nečekejte ale totální plechový masakr z DIRTu nebo GRIDu, ale na poměry silničních závodů poškozování není špatné, byť nikoli reálné a zpočátku navíc nedostupné. Jenže těchto top autíček s těmito vlastnostmi je ve hře pouze 182.
Celý zbytek do toho tisíce již vyplňují jen hrubší, převzatá a upscalovaná vozítka z minulých dílů GT pro PS2 a PSP. Bez dálkových světel, s nereálnými samply motorů, bez pořádného poškozování, a co je nejhorší, zcela bez interiéru! Je to velká škoda, protože zrovna tady se díky třem volitelným pohledům z kokpitu, s různě vzdáleným čelním sklem, řídí vozy z vnitřku báječně.
V drtivé většině aut jste tedy odkázáni jen na kameru z kapoty, popř. až moc vysoko ze střechy, s budíky u země, nebo z náhledu zpoza vozu, jenž ale bohužel zase postrádá volnou kameru. U ní jsem měl za to, že je to již dnešní standard, ale ani pátý díl GT ji nezavedl. Spokojit se tak musíte s necelými dvěma stovkami graficky impresivních vozů, které jsou bezkonkurenčně detailní, nebo s těmi ostatními, jež ale na dnešní i pár let starou konkurenci nestačí. Však jejich krapet rozmazané textury při jízdě sice tolik nevadí, ale viditelné jsou.
Zklamání u mě nastalo také z nabídky okruhů. Celkový počet variant je sice stále na hezkých 71 tratích, ale unikátních okruhů dopočítáte pouze 27, což je nejen o pár drobných méně než u třetí Forzy, ale skoro o polovinu méně než u GT4. Reálných okruhů je pak z tohoto 11, včetně pěkného Monte Carla, Le Mans, nebo Monzy. Nechybí ani zmodernizované, smyšlené trati z minulých dílů GT, jako High Speed Ring nebo Trial Mountain. Na nich abyste nějaké změny ale pohledali. Nejdetailnější jsou asi města, nyní zastoupená např. Římem, kde se jezdí přímo kolem slavného Kolosea, a dále Madridem nebo Tokiem. Kvalita těchto lokací je ale zase střídavá. Však už z Prologu bylo prve jasné, že tratě nejsou tou pravou výkladní skříní GT5. Slušný standard splňují všechny, ale hrubé textury domů, přesvětlené travnaté plochy, nebo placaté diváky na některých tratích bych u takovéhle hry po těch letech nečekal.
Pojďme ale od hraní s čísílky, které někomu mohou bohatě stačit, na to hlavní, na pravé závodní povyražení, čehož je bohudíky GT5 vrchovatě plné! Matadoři celé série budou hned doma, protože opět je hra rozdělená na rychle přístupný arkádový režim a rozsáhlý karierní GT mód. V arkádě si zajezdíte sami v časovce i v závodech a driftech s volnými auty, jež si musíte napřed pro GT část odemknout nebo koupit, a svoji kolonku tu má taktéž i splitscreen. Ten se ale za těch 12 let vůbec nezměnil, takže nabízí všeho všudy jen nezáživný souboj dvojice hráčů na prázdných tratích. O nějakých závodech s AI jezdci nebo společném mistrovství si musíme nechat jen zdát. Na dnešní dobu bych tak nějakou větší invenci v tomto režimu docela ocenil...