RECENZE F1 2014
Nejzbytečnější ročník formulí, nebo něco víc?
Víte, jak co nejrychleji a pokud možno bez námahy vyrobit "novou" hru? Prostě oprášíte tu starou, sem tam něco doplníte a poštelujete a hned za to můžete chtít plnou palbu. Přesně tak totiž vznikly letošní formule, jež prostě podle smlouvy s FIA musí vycházet v roční periodě, i když by se měl jen změnit ročník v názvu hry. Jestli minule (naše recenze 6/10) to byla s novinkami bída, nyní se F1 2014 jeví už jako totálně zbytečná hra, protože nového není skorem nic. Tvůrci recyklují celé jádro F1 2013, jemuž pouze změnili fazónu podle letošní sezóny Formule 1, což znamená identický počet 19 tratí a 11 stájí. A navíc za tu kosmetiku chtějí u nás o stovku více, než před rokem stál předchůdce!
Z F1 2012 se vrátil Hockenheimring a mezi nové okruhy započítáme Soči a Red Bull Ring. Místo KERSu máme ERS a podobně stejně nepoznáte rozdíl v projevu nových přeplňovaných šestiválců s osmi stupni, tedy kromě toho, že fučí jak staré vysavače (to ale i ve skutečnosti) a nárůst výkonu v nízkých otáčkách hra simuluje skoro neustálým protáčením hnaných kol při rozjezdu a akceleraci, jež jde ale zvládnout. Pokud dříve tvůrci své formule polehoučku tlačili směrem k náročnějšímu jízdnímu modelu, nyní se rozhodli zařadit zpátečku. Podle nich má být ročník 2014 nejpřístupnějšími monoposty od Codemasters, což můžu jedině podepsat.
Nová hra zcela opustila svůj vlastní jízdní a fyzický model a naopak sáhla po enginu z GRID: Autosport, takže formule se řídí úplně stejně co tam. A k tomu hra okatě preferuje joypad, jemuž je ovládání uzpůsobeno. Monoposty se tak na páčkách velmi přesně vodí a dle arkádovější noty GRIDu sedí, klidně zcela bez asistencí a dokonce i za silného deště, doslova jako přibité! To jsem čuměl na drát, když v prudké zatáčce, kde jsem minule nakrásně hodinoval, formulka vykroužila stopu v maximální rychlosti jako na autodráze a vesele si kvačila do dáli! Nyní vozy zkrátka jen tak někdy necuknou, což vzhledem k tomu joypadovskému ovládání asi ani nevadí.
Abyste rozuměli, na volantu je to také dobrý zážitek, zvláště zpětná odezva a vibrace i na joypadech jsou parádní. Tragédie je to ale v utlumených kolizích, kde jste rádi za upadlé křídlo ve třístovce a Safety Car snad nevyjede už vůbec. Zřejmě si FIA ukazovala prstíčkem, protože minule to bylo s nárazy o třídu lepší. Obrazově hra zůstala někde rok dva zpátky, protože nyní je stále ta samá grafika na dnes už zastaralém EGO enginu v trojkové verzi spíše (pod)průměrná, což platí hlavně o zcela statickém a nyní už hodně zjednodušeném okolí. Však i ti podivně tišší diváci jsou nevzhledné placky, stále stejné jako kdysi v GRIDu 2, z něhož engine pochází.
Na druhou stranu, kde jinde se vám stane, že závodní hru rozjedete na maximální detaily i na hodně starém železe? Já jsem na své sestavě Intel i5 3,4 GHz, 16GB RAM, GTX-660 nešel níže než na 90 FPS. V letošním ročníku tak musíme být rádi i za to málo, co ve hře zůstalo. Grand Prix režim naštěstí Codies nevyhodili, v kariéře už ze začátku můžete zvolit jakýkoli tým, ale ta otravná nejnižší délka závodu od 25% (stále 15-18 kol) výše je stále zde. Nesympatická Sabine už promlouvá zase jen z emailů, za to je ale fuč Murray Walker, F1 Classic se starými formulemi a už se musím opakovat s absencí telemetrie, testů, koleček před a po závodě, komisařů s vlajkami, startéra i aktivních pitstopů.
F1 2014 pro PC, PS3 a X360 je již v prodeji za ceny od 999 Kč.
koupit na Xzone.
Od minula se lautr nic nezměnilo nejen na časovkách a multiplayeru (znovu online 16 živých pilotů přes RaceNet + splitscreen), ale také ve Scénářích (stejný počet dvaceti, jen jsou zase jiné) a zkrácené kariéře na deset podniků s jednokolovou kvaldou bez tréninků. I dabing zbylého Davida Crofta je úplně stejný, stejně jako soundtrack recyklovaný z alba číslo 2013. Bohudíky, penalizace, pokud jsou aktivované, už jsou podstatně rozumněji přidělované než kdykoli dříve a ten nanicovatý Young Driver Test byl nahrazen méně vadící jednokolovou nepovinnou rozřazovačkou, kdy vám hra docela rozumně podle času doporučí nastavení asistencí a obtížnosti.
Poslední zmínku bych věnoval AI pilotům, kteří v souladu s proklamovanou menší náročností celé hry i na nejvyšší stupínky obtížnosti jezdí více gentlemansky, už se tolik necpou a předjíždí spíše na přehledných úsecích pěkně na jistotu. Dokážou vám stále v pohodě ujet, to ano, ale už nejsou tolik agresivní, jako v minulých dílech. O té větší přístupnosti tvůrci opravdu nekecali.
VERDIKT: Asi nejzbytečnější formulová hra z líhně Codemasters za celou její historii. Prakticky jen reskinovaný a zjednodušený ročník 2013 prostý jakýchkoli velkých novinek. Ale také musím dodat, že s přístupností a stále slušným poježděním opravdu pro všechny hráče. Žádné velké chyby zde nenajdete, ale ta invence, ta tu trestuhodně chybí.