F1 2011
Podruhé lépe připravena na startu.
O reparát po rozporuplném minulém ročníku F1 se Codemasters pokoušejí ve svém druhém dějství, které by mělo všechny chybky důkladně vyhladit a nakonec přinést kvalitní formulovou hru, kterou si nejvýkonnější monoposty planety jistě zaslouží. Každopádně na první zběžný pohled se skoro nic nezměnilo. Sice vás přivítá konečně plnohodnotné intro, ale prezentace a závodní menu je vlastně skoro stejné co minule. Však bych F1 2011 asi nenazval zbrusu novou hrou, jako spíše modernizovaným a vyladěným ročníkem 2010. Obě hry jsou si totiž velice podobné.
Pokud začnu těmi nutnými počty, tak nové formulky simulují současnou sezónu 2011 v její počáteční soupisce, tedy ještě bez mladého Senny místo Nicka Heidfelda za volantem Renaultu. Tudíž vás čeká 24 jezdců ze 12 týmů a k tomu 19 okruhů, kde Nürburgring nahradil minulý Hockenheim a přibyl také zbrusu nový "tilkedrom" v Indii, který je ale stejně sterilní a nudný, jako Tilkeho jiné moderní tratě, takže to žádná výhra není. Tedy snad až na to, že si Indii můžete takto projet ještě dříve, než se na okruh vydají formule v reálu.
O ty největší změny se ostatně FIA postarala sama, když znovu povolila rekuperaci kinetické energie KERS a zavedla ovládání zadního křídla DRS pro snížení přítlaku. Obé samozřejmě ve hře je a také to velmi dobře funguje. Povolené zóny poznáte podle svítícího ukazatele a jak DRS, tak hlavně KERS, při jehož použití musíte neustále držet tlačítko, vám citelně přidá na rychlosti, takže s umnou kombinací obou systémů jsem v kvalifikaci, kde využití není omezeno jako při závodě, nahnal rázem několik sekund k dobru oproti času bez těchto pomůcek. Sice při jízdě máte občas plné ruce práce, ale závodům tyto prvky přidávají na interaktivitě, a vy tak přemýšlíte, v jaké části trati je nejlépe použít.
Konečně nechybí Mayländerův SLS AMG jako Safety Car, nicméně moc se na jízdy ve vláčku za ním netěšte, protože jeho použití je dosti ořezáno. Jednak k němu musíte mít výhradně plné poškození formulí a druhak navolené závody na vyšší počty kol (od 20% plné délky), načež se ho dočkáte ještě pouze v případech, kdy se na trati stane opravdu velká bouračka s nepojízdnými formulemi. Což se za celou sezónu ve hře skoro nestane, pokud ji nezpůsobíte vy sami, za což vás ale hra většinou odmění penalizací, nebo alespoň nutnými opravami v boxech a ztrátou celého závodu. Druhý zdravotní mercedes za pelotonem na trati ale vidět není.
To už více kvituji animované maršálky, kteří nyní mávají příslušnými vlajkami, byť jejich rozmístění není podle skutečnosti, nicméně ani na startéra se nezapomnělo a nad tratí visí i televizní vrtulník. Nicméně ne vše je podle licence, takže grafika televizního přenosu neodpovídá, všechny týmové kamiony v paddocku tvoří jeden smyšlený model a bohužel znovu absentují warm lapy a telemetrie. Nové animace jezdců, jak lezou do kokpitů, radují se po projetí cílem a plácají se v park fermé, jsou pak sice pohledné, ale jelikož jsou stále stejné, brzo se omrzí a budete je přeskakovat.
Mistrovská jména
Zajímavou drobnost najdete při volbě vaší přezdívky v profilu kariéry, kterou vás pak hra oslovuje podobně jako to zavedl GRID. Kromě klasických si můžete vybrat i ze jmen největších hvězd F1 současnosti i minulosti, takže si lze říkat např. Michaeli, Miko, Keke, nebo Ronnie.
Závodní chlebíček je pak zhruba stejně nakouslý jako minule, takže režim Proving Grounds sdružuje jednak klasické časovky (Time Trial) s možností jízdy proti stínovým vozům ostatních a také nové Time Attack scénáře, což jsou různé výseky jízd s rozmanitými formulemi, okruhy a počasím, s čímž máte za úkol pokořit během pár kol stanovený čas. Kolonka Grand Prix s jízdou za skutečného pilota F1 zůstala stejná co loni, takže prim hraje znovu široká Kariéra, nyní již otevřená bez počáteční volby počtu let jejího trvání.
Kariérní režim byl znovu převzat z minulého dílu jen s drobnými úpravami, takže na úvod si vyberete jeden z pěti slabších týmů (již bez Sauberu a STR), seznámíte se s jeho požadavky (kupř. u Williamsu je to nyní pozice do 20. místa celkově, dříve to bylo do 10.), odpovíte na otázky v rozhovoru a jste znovu ve svém motorhomu. V něm už sice netrůní nesympatická agentka Gabriela, ale tu nahradila Sabine, jež vám už pouze posílá maily do notebooku, stejně jako třeba Frank Williams, když vás vítá do své stáje.
Od minulého roku se snížil nejmenší počet kol závodu z deseti na tři, kvarteto obtížnostních stupínků AI zůstalo zachováno a k tomu samozřejmě obvyklá armáda volitelných pomocníků jako je ABS, kontrola trakce, aktivní jízdní stopa, nebo samočinné brzdění. Je praktické, že řidičské pomůcky si můžete kdykoli, klidně i při jízdě, libovolně zapínat a vypínat. Nejdříve jsem dal přednost PS3 verzi s ovládáním přes Dualshock a už v ní jsem jasně cítil vylepšený a už ne tolik arkádový a nečitelný jízdní model, jaký má minulá hra. S pomocníky je to samo zase až moc pohodlná jízda, ale bez nich už je F1 2011 mnohem větší výzva, kdy je nutné opatrněji přidávat plyn a brzdit, jinak stále hrozí přetáčivý smyk.
Počkali jsme si ještě na PC verzi, do níž jsem zapojil svůj volant Logitech Momo, a s ním teprve nové formulky ukázaly tu svoji pravou tvář! Data od nového dodavatele pneumatik Pirelli se postarala o jasný fakt, že se studenými gumami musíte jezdit velmi čistě a opatrně. Po chvilce cviku a zahřátých pneumatikách, o čemž vás vždy zpraví v rádiu váš inženýr, lze posléze velmi příjemně jezdit s vypnutými pomůckami někde na pomezí arkády a simulace, krásně kontrolovat vybočující záď a pěkně dávkovat brzdný účinek před šikanami. Oproti minulé hře je jisté zlepšení jízdních vlastností směrem k větší realitě a většímu citu z ovládání, včetně výraznějšího force feedbacku, opravdu viditelné, samozřejmě mnohem více na volantu, než na joypadu.
Soutěž
Devět kusů hry F1 2011 pořád ještě můžete vyhrát v soutěži.
Když jsem pak poprvé vyjel za mokra v Kanadě, nestačil jsem se divit, jak se chování vozu od minula změnilo, když monopost již mnohem více plave, má řádně delší brzdné dráhy a je více neklidný. Opět nová výzva a z mého pohledu kvitování důrazu na větší náročnost jízdy, stejně jako nezáludných obrubníků, které se nyní dají v pohodě stříhat dle libosti, samozřejmě za předpokladu dobrých a zahřátých gum. I na dlouhé závody je třeba počítat s tím, že na měkkých gumách vám to na některých tratích začne klidně už po pěti kolech pěkně klouzat, sám jsem to zjistil hlavě tím, že se mi prodlužovala brzdná dráha a kola se snáze zablokovala při brzdění. Myslím, že, simulace opotřebení pneumatik je zde velmi pečlivě provedena.
Viditelných úprav se dočkal i destrukční model, byť velké bouračky FIA nevidí ve hrách u svých oveček ráda. Takže míra poškození zůstala stejná co minule, nicméně už mnohem snáze bouchnete gumu a zdemolujete přední přítlačné křídlo. Stačí jen prudčeji najet zezadu do jiného vozu a je vymalováno. Pro utržení závěsu se ale už musíte setsakra snažit, ty zas drží i při dvoustovkovém nárazu jako přibyté. Hra ale nepěkně podvádí při větších bouračkách tak, aby nemusela povolat Safety Car. Když vozy kupř. vyjedou do kačírku, kolikrát jsem viděl, jak je hra prostě nechala zmizet a znovu jako autíčka z autodráhy nasadila na vozovku o kus dále. A stejně to občas mrví i s nepojízdnými formulemi. Prostě z trati v cuku letu zmizí. Je ovšem možné, že to byl nešvar jen dodané review verze na PS3, protože na prodejní PC verzi jsem si toho již nevšiml.
Bohudíky, že se uklidnily i dříve naprosto nelogické penalizace, kteréžto vám občas i nyní zahrají na nervy, ale nejsou již za tak banální přestupky. Pokud si to ale zamíříte do boxů, opět vás čeká jen neinteraktivní čekačka za nuceného pohledu z kokpitu. Naštěstí už vás ale chlapík s lízátkem zbytečně nezdržuje od vyjetí zpátky na trať, ale konečně dostal pořádný rozum a dovolí vám zařazení i do menší škvíry. A pochválit musím také vylepšenou AI jezdců. Jestli jste četli mé nedávné dojmy z preview kódu F1 2011 na PS3, tak jejich dřívější hrozné chování je tatam a i když jsem obě plné hry hrál na druhou nejtěžší obtížnost, tak jejich agresivita nebyla přehnaná, zbytečně se necpou tam, kde není žádné místo, ale na druhou stranu vám ani nic zadarmo nedarují. Podle mého je AI už vybalancovaná tak akorát, včetně reálného vláčku rychlé stopy.
Už minulá hra měla velmi solidní grafiku na všech platformách a druhý díl je na tom úplně stejně. Výborně vypadá a hýbe se už i na PS3, ještě pohlednější PC verze ani není nijak náročná, kdy mi integrovaný benchmark na testovací sestavě (C2D 3.0 GHz, 3GB RAM, N-260GTX 896 MB, Win XP) při plných detailech v rozlišení 1680x1050 ukazoval průměrně kolem 45 FPS. Obrázek je ale prakticky shodný s předchůdcem, všiml jsem si jen menšího bluru, větší ostrosti a výraznějších pastelovějších barev oproti minulému ročníku. Po stránce detailů hra žádný velký progres neudělala a hrozné jsou také znovu jen umělé samply zvuků motorů.
Lautr stejné je to i s opakovačkami bez tv kamery a bez možnosti uložení, ale za to s tradičními flashbacky, tedy vrácením času zpět. Poslední velké novinky pak ukrývá kolonka ještě nefunkčního multiplayeru, jenž sice přišel o Party mode, ale zase ho nahradil premiérou splitscreenu i na PC a rozšířenými online (LAN) závody až pro 16 hráčů (minule 12), když zbytek pole obstarají AI jezdci. V tomto potěší i možnost zajetí kooperativního šampionátu pro dva hráče v jednom týmu.
VERDIKT: F1 2011 sice skoro nelze považovat za zbrusu novou hru, jako spíše za pořádně ošetřený minulý ročník, ale zase jsme na druhý pokus dostali tentokrát už velmi solidní a povedené formule úplně pro každého jezdce, které se výborně řídí a nabízí dostatečně napínané závodění. Navíc je dobře vidět, že se tvůrci pečlivě věnovali odstranění skoro všech špatných vlastností předchůdce a navrch přidali i něco nového, takže cílem projíždí F1 2011 už na pěkném bronzovém stupínku.
F1 2011 vychází už zítra, v pátek 23.9. na PC (edice Games for Windows Live + ochrana Securom), PS3 a X360 v angličtině. Později se plánují ještě porty na PS Vita a 3DS.