Skip to main content

E3 dojmy z Watch Dogs

Nezabije nejnadějnější hru na veletrhu únava z kartotéky dat?

Námět nové velké značky UbiSoftu už na konferenci dokázal všechny zaujmout a zároveň překvapit, protože šlo o jedno z mála opravdových překvapení veletrhu, které dopředu neuniklo, což se stává málokdy. Proto jsme se hned na začátku E3 vypravili na předváděčku této akce s těžko zapamatovatelným názvem Watch Dogs. Na ní se kvůli nálepce na dveřích "appointments only" i potřebě VIP Passu jen tak někdo nedostal, přestože jen více rozvedla misi z konference (mimochodem konané v historickém divadle LA Theater s velmi podobným venkovním vchodem jako v misi ze hry).

Premisa Watch Dogs je jednoduchá a až varovně aktuální: počítače v současnosti v našem životě centrálně řídí a ovlivňují téměř vše - od semaforu na ulici, přes síť mobilních telefonů, až po zásobování elektřinou nebo vodou. Už nejste pouhý jednotlivec, nýbrž soubor dat, z nichž o vás lze vyčíst úplně všechno. Tyto údaje slouží nejen pro přesné zacílení prodeje, jak se i dnes běžně děje např. na Google, ale mohou být použity i proti vám, neboť vše je součástí jedné vzájemně propojené elektronické sítě. Takže je jen otázkou času, než někdo provede něco ošklivějšího, než vypnutí světel i na celém severovýchodě USA.

Z rodu Assassin's Creed

A právě okolo toho se točí Watch Dogs, které UbiSoft Montreal potichu vyvíjí už dva roky, jak prozradil hlavní designér. "Co uděláte s takovou mocí, když máte pod kontrolou osobní data každého jednotlivce a když se město stane vaší zbraní?" ptal se hlavní designér. Pokud byste chtěli definici hratelnosti, v podstatě se dá říct, že jde o obdobu Assassin's Creed z blízké budoucnosti (už třetí taková hra vedle vojenského Splinter Cell: Blacklist), se shodným enginem, third-person pohledem a grafikou lepší než cokoli z rodu GTA.

Hlavní hrdina Aiden Pearce oplývá zázračnou schopností vstoupit do života každého, koho potká na ulici otevřeného Chicaga, v němž se jinak dá vylézt kamkoliv jako v Infamous nebo Prototype. Až na kost tady můžete kohokoli proskenovat a okamžitě zjistit, jestli má dotyčný dluhy, jaký má plat a zaměstnání, kolik je mu let, jestli je rozvedený, kolik má dětí, nebo třeba zda není HIV pozitivní.

Při hraní se budete setkávat s tolika osobními daty, až z toho jde hlava šejdrem, až se skoro obávám, zda hráči nebudou tolika informacemi přehlceni. Watch Dogs zkrátka nebudou vhodné pro někoho, koho nebaví analyzovat informace a probírat se stohy údajů jak z kartotéky na úřadu práce, během čehož se hra sama zapauzuje a najede na lustrovaného z mírné ptačí perspektivy, trochu jako v Driver: San Francisco. Takže pak stojíte pět metrů od cíle, hrdina se kouká na mobil a odposlouchává.

Nabourat lze vše na síti

V posteli si nastudujete denní zvyky někoho, koho se týká příští mise, a pak vyrazíte do obýváku hrát.

"Každý člověk tady má vlastní příběh a tajemství, která budete prozkoumávat. Cokoliv je na síti, to můžete nabourat - telefony, bankomaty, nebo bezpečnostní kamery, kterými sledujete pohyb někoho po městě na mapě," vysvětlil tvůrce. V předváděné misi tuto vyšší moc zužitkoval při vstupu do divadla bez lístků, když stačilo z kruhového menu odpojit telefonní síť v blízkém dosahu a lidé ve frontě ani hlídač si potom při rozčilování se s mobilem v ruce nevšimli, že jste vnikli dovnitř (to prý půjde i alternativními způsoby). Dobrá, trochu laciný trik, ale pomohl.

Zajímavější bylo pozdější nastražení pasti na hlavní cíl na křižovatce pod nadzemkou, která tu jinak normálně jezdí. Stačilo hacknout semafor, v důsledku čehož došlo k bouračce (kdo by čekal, že všechny směry budou mít zelenou naráz, že?) a k intenzivní krycí střílečce za vraky aut, která připomínala poslední Rainbow Six (kde je mu konec?). Při střelbě ze zbraně v lehce zpomaleném času (ale na druhou stranu žádný Max Payne 3) hra hned hlasitě vyvrátila obavy, že by mělo jít o ryzí stealth akci, jak se tvářila zpočátku.

"Máme ve hře propracované interiéry i specifické lokace pro konkrétní mise a všude jsou davy lidí s unikátními tajemstvími, které hráč může kdykoli začít prozkoumávat," zdůraznil designér UbiSoftu, což zase evokuje nejnovějšího Hitmana. Cutscény s rozhovory si pro změnu v ničem nezadají s Mafií 2 a přestože hrdina sází na technologie, nebojí se použít i hrubou sílu v soubojích na blízko, což nám předvedl po neshodě s pobočníkem hlavního cíle. Funguje to tak, že při hrozícím souboji vám hra dole ukáže procentuální pravděpodobnost toho, že dojde k násilí.

Čas zmizet

Explodující benzinka po vytáhnutí chlapíka rozbitým okénkem auta samozřejmě přivolala policii i její vrtulník. Jak z nastálého chaosu efektivně zmizet? Ukrást nějaké zaparkované auto a zkombinovat to s ovládáním celého města tím, že zamíříte na zvedací most přes řeku, který krátce po vašem přejezdu necháte zvednout pro případ, že by vás někdo pronásledoval. Tyto činnosti provádíte přes ikony v pravé části obrazovky a zatím vypadá jejich ovládání poměrně složitě, což nejspíš bude jedna z největších výzev pro vývojáře Watch Dogs: aby dokázali intuitivně zkombinovat GTA hratelnost se systémem pro řízení čehokoliv ve městě během intenzivních honiček nebo přestřelek.

Na závěr prezentace vzal tvůrce do ruky iPad, od čehož jsem čekal, že všichni v místnosti dostaneme nějaký kód pro stáhnutí bonusového obsahu z oficiální stránek. Jaké pak bylo mé překvapení, když na tabletu byla mapka Chicaga ze hry s půdorysy všech budov, ovladatelných prvků i pohybujících se aut!

Debutový trailer

"Všechno, co ve hře můžete hacknout, máte přímo na iPadu, kde si například nastudujete mapku chodeb nebo údaje o své příští oběti, jejíž pohyb tam lze monitorovat. Než pak začnu hrát, budu na Watch Dogs kompletně připraven," vysvětluje autor funkci, která je teď v módě a s níž se všichni snaží konkurovat Wii U (viz třeba Smart Glass na Xboxu). Představuji si to tak, že třeba v posteli si nastudujete denní zvyky někoho, koho se týká příští mise, a pak vyrazíte do obýváku hrát.

Další mise

Podobným způsobem půjde v aplikaci pro iPad sledovat i vaše přátele, co hrají online, kde se hře v reálném čase nacházejí, přečíst si jejich výpis o průběhu misí, naučit se jejich triky, co pak můžete zkusit také. Dole na obrazovce aplikace je také časová osa, co jste kdy učinili a historie vašich setkání s cílem. Také tam půjde utrácet peníze vydělané ve hře nebo vybídnout přátele ke střetu, který, když akceptují, vygeneruje nové příležitosti pro mise. "To vše v reálném čase na jakékoliv platformě, zakončil vývojář z UbiSoft Montreal své povídání, před nímž nezbývá, než smeknout.

10 minut hraní Watch Dogs

Watch Dogs zatím nemá stanovené datum vydání, a to, co jsme viděli na prezentaci, běželo podle odpovědi vývojáře na PC. Kromě něho hra vzniká také na Xbox 360 a PlayStation 3.

Read this next