Skip to main content

DODATEK K RECENZI: Crysis 3 na PC a multiplayer

Zkušenosti, na čem hru rozjedete a z online hraní.

PC verze a její náročnost

Snad žádná jiná multiplatformní hra z poslední doby nevypadá tak rozdílně na PC a na konzolích. Jakkoli je Crysis 3 na PS3 a X360 stále v jejich mantinelech moc pěkná hra (viz naše středeční recenze), obrázek, míra detailu, světelné efekty a vše kolem toho je na PC prostě o světelné roky dál. Kdo to neviděl, neuvěří. Crysis 3 je zkrátka asi nejhezčí hra současnosti, což je jako tradičně v této sérii zaplaceno velkými nároky na výkon hardware.

To samé ostatně platí i o všech starších dílech série Crysis, nicméně zcela největším žroutem železa alespoň u mého počítače není Crysis, ale zoufale neoptimalizované GTA IV, které na všechno max. nerozjede snad ani výpočetní středisko Českého statistického úřadu. V porovnání s ním nejsou požadavky Crysis 3 při ohledu na kvalitu obrazu nijak přehnané. Prostě, když chceme tu nejlepší grafiku, tak na to musíme mít také odpovídající nástroje.

Jako minimální Crytek označuje 64-bitovou sestavu (Windows XP nejsou podporovány) s dvoujádrem, 2GB RAM a grafickou kartou s 1GB paměti. Ta je v sestavě jasně nejdůležitější, protože ani silný počítač s integrovanou grafickou kartou Crysis 3 neobslouží. To jsme zjistili na laciné sestavě se čtyřjádrem Intel i5 3570k (3,8 GHz), 8 GB RAM, ale s procesorovou grafárnou Intel HD4000. Ta normálně dokáže vykreslovat starší 3D hry na střední detaily i v plném FullHD.

Na Crysis se samozřejmě totálně nechytá, to už je pro ni moc horké kafe. Na FullHD při nejnižší kvalitě grafiky nám tento "kancelářský" testovací komp co chvíli totálně zahryz tak, že nešel minutu ani zapnout. Nicméně jsme postupným snižováním rozlišení zjistili, že pokud se spokojíte s menším rozlišením 1366x768 či podobným, tak si na minimu zahrajete už docela pohodlně kolem 30 FPS. To už je ale lepší hrát na konzolích...

Je jasné, že na tu minimální sestavu od Cryteku na vyšší rozlišení můžete také zapomenout. Na to už potřebujete trochu lepší, než doporučenou sestavu, což Crytek míní čtyřjádrem, 4 GB RAM a opět silnější 1GB grafickou kartou. Nicméně ani tento komp vám asi nebude stačit pokrýt dvě nejvyšší nastavení grafiky ve hře s menším vyhlazováním.

Eurogamer ještě k Crysis 3 připravuje videorecenzi české PC verze.

malý úryvek zde.

Na to už musí být trochu dražší materiál v podobě lepšího čtyřjádra, 8GB RAM a nějaké současné grafické karty minimálně na úrovni řady 600 od nVidie, nebo Radeonu 7900 od AMD. A potvrzuje to i test na dalším počítači, tentokrát zcela novém stroji. Ten je osazen drobně přetaktovaným čtyřjádrem i5 3570K na 4,2 GHz, 16 GB DDR3 RAM, "TwinFrozrem" MSI s čipem N660 (driver poslední 314.7) 2GB RAM + Windows 8 64bit.

Když sečtete základní desku, procesor, paměť a grafiku, tak za tento set dáte kolem patnácti tisíc korun, což není málo. A ani takové peníze stejně nestačí na maximální Crysis 3 ve FullHD. Kompromis je ovšem už jen sporadický, protože když jsme slevili vyhlazování na 4x SMAA (16x filtrování), herní efekty, částice, vodu a rozlišení textur nechali na maximu, jinak vše na druhý nejvyšší stupínek "vysoký", tak na 1920x1080 byla Crysis i venku krásně plynulá.

Průměrně se FPS drželo mezi pohodovými 40-45 snímky, v interiérech vyskakovalo na 60 FPS a jen výjimečně padalo těsně pod 35. Je ovšem třeba připomenout, že i na střední nastavení vypadá Crysis 3 stále fantasticky a rozdíly mezi třemi nejvyššími stupínky jsou velmi malé, takže je bez přímého porovnání screenshotů ani nepoznáte. Tenkrát u Crysis 1 její nároky způsobily hotové pozdvižení, ovšem u trojky ve světle jejích grafických půvabů nejsou její požadavky myslím nějak nadhodnocené. Určitě se podělte v diskuzi o své sestavy a jak vám to na nich jede.

Multiplayer jako dobrý doplněk

V recenzi (7/10 - X360 verze) jsme se nevěnovali multiplayeru i z toho důvodu, že Crysis 3 stěžejně staví spíše na kampani a finalizování celé série. Takže hra pro více hráčů je taková ta třešinka navíc a ostatně vítaný doplněk k příběhovému singlu. To potvrzuje jeho pojetí, které vlastně kopíruje dnes již zažité hromadné souboje z akčních FPS posledních let, nicméně hloubky některých specialistů (jako je dejme tomu Call of Duty či Battlefield) nedosahuje.

Hraje se vlastně velmi podobně, přičemž jednotlivé seance nejsou veskrze přehnaně dlouhé a bitvy mají dobré tempo přesně ve stylu rychlé odreagovávačky "ještě deset killů a jdu do hajan". To znamená standardní nabídku postupu, hodností, odměn, psích známek a perků, které si stálým hraním v multiplayeru postupně odemykáte. Kdyby zde nebyla ta možnost použití vychytávek nanosuitu (tedy mimo vojáky Cellu, za které je také možno hrát), tak je zdejší multiplayer naprosto obyčejný a skorem stejný, co všude jinde.

Nicméně velmi pěknou funkcí je kromě kvarteta hotových tříd postavy (útočník/průzkumník/odstřelovač/střelec) také pětice slotů pro tvorbu vlastních tříd, mezi nimiž ostatně můžete v zápase libovolně přepínat. Zajímavý je také pohled na zabitého z pohledu očí jeho vraha, přičemž ty nejpovedenější killy hra ve skupině vždy na konci seance v sestřihu představí.

Crysis 3 pro PC, PS3 a X360 s českými titulky vyšlo tento týden za 1149-1399 Kč.

koupit na Xzone a dostat 4 GB USB flash disk zdarma..

Crysis 3 pak obsahuje celkem osmičku vesměs zažitých režimů hry od hromadných bitek až k soubojím o vlajku, a to na tuctu map vyřízlých z kampaně. Čerstvým režimem je Lovec (Hunter), jenž proti sobě postaví maskované nanosuiťáky a partičku obyčejných střážců Cellu, přičemž každý zabitý "buňkař" okamžitě přejde na stranu lovců. Žel, pokud nedáte dohromady vlastní partu, tak zde tvůrci zhusta narazili na omezenost hráčů. Místo toho, aby skupina Cellu spolupracovala jako jeden tým a držela se u sebe s očima na stopkách, tak povětšinou každý raději zaleze někam do úkrytu a jede na vlastní pěst, což snižuje vyhlídky i ostatních.

To se vlastně od bety moc nezměnilo, přitom tento režim je rozhodně nejzajímavější a když se správně pochopí, tak to nemají lovci zas tak jednoznačné! Je ale velká škoda, že v multiplayeru až na jedinou výjimku mecha Cephů totálně absentují jakákoli další vozidla, i když se v nich v kampani projedete. Z toho je vidět, že multiplayeru nebyla věnována asi taková péče jako singlu, nicméně jako další část hry pro její delší životnost, zejména díky nanosuitům, funguje dobře.

Read this next