Skip to main content

Assassin's Creed II

Jediný dějepis, který vás baví!

Nedobrovolný vězeň Desmond Miles má stále plnou hlavu tajemství svých předků. Neustále napojený na přístroj Animus analyzující jeho DNA, se po Altairovi musí rozpomenout na další střípek složité mozaiky svého rodu. Tentokrát podruhé navléknutá nit jeho myšlenek vede do renesanční Itálie léta páně 1476. Po následujících více než 20 let historie tak máme být znovu svědky dějinné bitvy mezi Templáři a Asasíny. Nyní jde ale zřejmě o mnohem více, než tenkrát o tři století dříve…

Ezio Auditore da Firenze jako sedmnáctiletý šlechtic a jeden ze dvou synů váženého bankéře, zpočátku nic netuší o tajném poslání svého otce. Ale po tragické rodinné události i on nakonec naváže na čestný odkaz svého rodu a stane se asasínem, bojujícím nejen za svoji rodinu, ale za všechny svobodné občany Florentského státu. Právě kolébka renesance Florencie, jako domov vážené a bohaté rodiny Auditore, je podhoubím pro velký komplot aristokratických kruhů, sahající až na papežský stolec, jenž musí Ezio rozplést.

Vítejte ve Florencii, kolébce renesance - zde úchvatný pohled na palác Vecchio vlevo a katedrálu Santa Maria del Fiore.

Přitom nitky vedou až za brány města, takže se s Eziem podíváte i do vesniček okolního Toskánska, projedete si sousední pohoří, městečko Forli, Benátky a ve finále nakouknete dokonce i do samého Vatikánu (bohužel už nikoli do celého Říma). Druhým domovem vám bude taktéž strýčkova pevnost Monteriggioni. Jestli je úvodní Florencie ještě úhledné a sečtělé město žijící obrozením a uměním, tak menší Forli je zase pravý opak svou středověkou mocností, pevnost Monteriggioni obklopuje temná patina sešlosti věkem, ale vrcholným střediskem je samozřejmě úchvatná Venezia - Benátky.

Sedmička unikátních lokací a z toho tři velká města, nově vesměs s větším důrazem na výškovou rozmanitost budov. To je jednak od minulého dílu citelně rozlehlejší svět, byť v jediném státě, ale každé místo navíc nabízí svůj osobitý styl, daný i jiným podnebím s proměnlivou denní dobou. A taktéž znamenitou pozorností k pečlivému provedení podle tehdejší skutečnosti, včetně dokonalého ztvárnění místních památek. Jen procházka po zdejších vískách je lepší, než celý zápočet z dějepisu, protože skoro na každém rohu najdete historický skvost, který tvůrci naprosto přesně převedli do hry!

Poutavé náměstí Piazza della Signoria ve Florencii, úchvatná bazilika svatého Marka v Benátkách žijících karnevalem, jejich spletité vodní kanály a proslulý, ještě dřevěný most Ponte di Rialto, nebo Andělský hrad Sant Angelo v Římě, to jsou jen drobky z učebnic architektury, umění a dějepisu, kterých je nový Assassin’s Creed doslova plný!

Asi nejúchvatnější stavba hry - Basilica Di San Marco - svědek zákeřné vraždy a vaší spravedlivé odplaty.

Všechna zajímavá místa vám při první procházce v okolí přiblíží postupně přibývající encyklopedie, kde se dočtete i o všech, často skutečných a dříve žijících postavách příběhu (rody Machiavelli, Sforza, Medici, apod.) a vlastně každičké důležité reálii renesanční Itálie 15. století.

No vidíte – příběh, to je další okouzlující část zdejší velkolepé historické ságy, která vám zaručí, že vás všechny ty lekce budou ohromně bavit. A to prosím již od začátku až do úplného konce bez hluchých míst! Pamatujete, jak minulý díl doslova ubíjela stereotypní hratelnost a nudné opakování stále stejných činností při přípravách vražd a hledání indicií?

Zde nic takového není přátelé! Obří porce 70 příběhových misí je nově naprosto mistrně poskládána tak, že nic zbytečně opakovat nemusíte. A dokonce se můžete vždy svobodně rozhodnout, kdy posunete děj další misí zase dál, protože úkol lze odmítnout, poflakovat se třeba jen tak po městě a prácičku vzít kdykoli později. Ona ostatně ráda počká.

Je tak konec neustálým a nudným přípravám na vraždu, nyní je každá likvidace pojata jako unikátní, od jiných misí a úkolů samostatná úroveň, přičemž jak ji provedete a čím, to už je jen na vás. A velmi kvituji, že jsem Desmonda za celou hru viděl opravdu minimálně, takže mě dříve velice časté a nudné prostřihy z moderního světa již vůbec nerušily.

Adrenalinová jízda v kočáru s Leonardem patří k vrcholným okamžikům hry.

Samozřejmě pro začátek je vždy dobré obhlédnout opět postupně zpřístupňované čtvrti měst a krajů ze 66 věží, kdy se vám odkryje přehledná mapa s prakticky přizpůsobitelnou legendou v celé své nahotě. Známé ladné skoky do sena (Leap of Faith) jsou milou odměnou za tu námahu při šplhání nahoru. Pak již stačí jen pozorně následovat minimapu, protože pozice všech 14 hlavních obětí (o 5 více, než minule) je buď známa od informátorů, nebo ji v prozrazené výseči z výšky lehce najdete přes vaši schopnost Orlího zraku (Eagle Eye), kdy se stejně jako minule barevně zvýrazní nepřátelé i důležité body v dohledu.

Díky perfektně pracujícímu spřátelenému cechu zlodějů tak nemusíte zpravidla nic složitě připravovat jako dříve a stačí jen rychle a účinně zasáhnout, což je tak skvěle opojný pocit! Přitom i tyto vraždy důležitých lidí jsou většinou provedeny naprosto stejně, jako by se jednalo o jakýkoli jiný souboj, třeba s vojákem vedle na ulici.

Už jen hledání té nejlepší cesty k oběti je ale zábava jako hrom, nota bene pak vlastní veřejná poprava, jíž je možné provést na mnoho způsobů, když všechny jsou výborné. Klidně prostě můžete vzít lotra klasicky přímou ztečí, však je Ezio v šavlovačkách ve svém živlu.

Vaše výsuvné čepele jsou smrtící, zde vám navíc v boji pomáhají najatí žoldáci.

Jenže správný asasín spíše volí šokující skok z výšky a probodnutí oběti výsuvnými čepelemi, což je to samé, jako když se k cíli nepozorovaně přiblížíte a vrazíte mu dýku do zad. A fantazii se meze nekladou, takže co třeba na oběť vyskočit z kupky sena určeného pro měkký dopad při skocích, nebo prostě zloducha na dálku sejmout házecími čepelemi? Je skvělé, že se v těchto případech nejedná o instantní činnosti vyžadující přesné přiblížení a mačkání tlačítek, ale o mnohem záživnější akci, nebo souboj podle vašich podmínek a volby.

Může za to osvědčený a unikátní soubojový systém „loutkaře“ převzatý z minula, kdy tlačítka na ovladači svojí pozicí evokují hlavu, ruce a nohy, takže vystřihnutí daného výpadu je velmi intuitivní. V kombinaci s nízkým a vysokým profilem nabízí souboje obrovskou rozmanitost, kdy je velice jednoduché provést, prakticky cokoli vás napadne.

Třeba beze zbraně přitáhnout nepřítele a dát mu hlavičku, pěstí do žaludku, kopanec mezi nohy, nebo ho odhodit pod lešení, které se zboří a dílo zkázy dokoná. Hlavně na nejsilnější ze tří typů městských stráží se skvěle hodí vyražení jejich nebezpečné zbraně z rukou, kterou nově můžete vzápětí sebrat a ihned protivníkovi omlátit o hlavu.