Analýza herního trhu ve Střední Evropě
Jak se na nás dívají ze Západu?
Respektovaný britský server MCV orientovaný na čtenáře zaměstnané v branži tento týden publikoval analýzu stavu herního průmyslu ve Střední Evropě, pardon, ve Východní Evropě, kam Českou republiku, Slovensko, Polsko a Maďarsko zařazuje. Už jen z tohoto titulku je patrné, jak se na nás ze Západu pořád dívají - trochu skrz prsty. Není divu, když se u nás např. FIFY za první týden prodá přibližně 2000x méně než v Německu (podle důvěryhodného zdroje Eurogameru).
Polský herní trh je prý dvakrát větší než český, což vysvětluje fakt, že dostal překlad např. Dragon Age 2. I když je fakt, že obyvatel mají naši severní sousedé téměř čtyřnásobek. Co se moc neví, je to, že některé onlinovky mají mít širší hráčskou základnu ve Střední Evropě než na Západě. V této souvislosti jsou jmenovány free tituly Runescape a Nexon.
Za největší problém konkrétně polského trhu, na nějž se článek logicky nejvíce zaměřuje, považuje MCV převahu PC her a míru pirátství. Kvůli tomu tam prý největší distributoři (Activision, UbiSoft aj.) nechtějí otevřít lokální pobočky, což pak drží ceny her vysoko vzhledem k nutnému přidání dalšího mezičlánku do obchodního řetězce. Tím manažer mezinárodní lokalizační firmy Testronic myslí lokální distributory (odvádějící poplatky za licence/vydavatelská práva). A kvůli vyšším cenám tu zase je hodně pirátů... Trochu začarovaný kruh?
Podle grafu s odhadem firmy Catapult Business Solutions se v ČR, Slovensku, Polsku a Maďarsku nachází celkově 1,5 milionu konzolí PlayStation 2. PSP má být 470 tisíc kusů (těžko uvěřitelné), PS3 nějakých 450 tisíc kusů a Xbox 360 asi 340 tisíc kusů. Nejmenší základnu má mít v těchto čtyřech zemích Wii se 75 tisíci kusů a DS jen se 40 tisíci, i když autor odhadu dodává, že se to těžko zjišťuje kvůli rokům šedých dovozů. ConQuestu, jako ditributora Nintenda u nás, se na ně nikdo neptal, ani to nechce oficiálně komentovat.
Jan Modrák, bývalý šéfredaktor Score a nynější pracovník Bakalových prodejen s hrami Gamescape, to na Twitteru komentoval: "Ta čísla prodaných konzolí jsou vycucaná." Jiný názor na statistiku má Juraj Chrappa, který do letoška pracoval v EA Czech jako marketingový/komunitní manažer: "Z toho, co si pamatuji, je to docela přesné." Souhlasí s ním produktový manažer EA Farid Dilmaghani, který má Střední Evropu v popisu práce a celou analýzu nazval velmi přesným popisem situace - v kompletním znění je k přečtení zde.