Skip to main content

PREVIEW a ROZHOVOR o české onlinovce Novus Inceptio

Jak přežít v nevšední postapokalyptické fantasy/sci-fi od jediného člověka?

O hře Novus Inceptio jste již možná něco zaslechli. Jedná se o český nezávislý herní projekt, který je tvořen pouze jednou osobou, Martinem Mastným. Nejprve se podíváme na běžně dostupné informace a pak bude následovat vyzpovídání samotného autora. Pokud vás hra zaujme, můžete pro ni hlasovat v právě probíhající volbě nejnadějnějších chystaných nezávislých her na IndieDB.com.

Základní informace

Novus Inceptio je 3D MMO postapokalyptickou fantasy/sci-fi hrou. Jejím cílem není jít cestou klasických MMO her jako World of Warcraft, nýbrž vytvořit ucelený a plně samostatně fungující světa bez ohledu na počet aktivních hráčů. Herní styl je zaměřen především na hardcore survival akci, taktiku a strategii. S následným osídlením světa a vybudováním funkční civilizace.

Příběh je zasazen do velmi vzdálené budoucnosti, kdy se planeta přirozeně vzpamatovala po neurčené globální katastrofě, jež bude jedním z témat při hráčově zkoumání světa. Postapokalyptický svět nabídne technologické vymoženosti, mix s fantasy a částečné nadpřirozené schopnosti. Pouze na hráčích bude znovuvybudování civilizace, hra nebude obsahovat žádné předpřipravené úkoly.

Hra má za cíl umožnit přirozené zlepšování atributů postavy - vylepšovat se budou ty atributy, které jsou využívány. A naopak, ty nevyužívané se budou automaticky zhoršovat. Přirozené bude též stárnutí postav a jejich umírání v průběhu bitev či putování po světě. Technologie nicméně hráčům umožní uložení pozice pomocí DNA vzorku, ze kterého se, v případě smrti, automaticky vytvoří její klon se shodnými vlastnostmi.

Prostředí umožní přirozené (urychlené) plynutí času a střídání denních cyklů včetně projevů a efektů počasí, přirozené stárnutí objektů, včetně fauny a flory. Přenos genetických informací na potomky, za které může hráč pokračovat v případě úmrtí jeho postavy stářím.

Na rozdíl od jiných her neobsahuje žádné limity atributů postav, hráč má naprostou volnost ve vytvoření mixu zaměření, které jej skutečně baví a nemusí přitom přemýšlet ještě před začátkem hry, kterou rasu či povolání zvolí - atributy postavy se automaticky upravují podle toho, co postava vykonává.

Hra nabídne pouze startovní questy pro lepší seznámení s herními prvky, o další úkoly se již starají hráči sami - delegují jednodušší a specializované práce na ostatní, protože sami řeší složitější úkoly, respektive ty odpovídající jejich schopnostem. Jelikož nosnost a inventář postav je omezen, jednou ze základních úloh bude zajistit si bydlení a zároveň sklad předmětů. Hráč si tak bude moci postavit skromný příbytek, ale také vybudovat vesnici či město. Což již však není práce pro jednoho.

Sociální interakce se nesmrskávají na obchod a týmové grindování, hráči se budou moci seskupovat do klanů či vesnic, případně měst. Budou moci libovolně soupeřit v soutěžích, případně otevřeně válčit. Při tom všem však budou muset zajistit logistickou podporu svých bydlišť - poškozené či chátrající domy je třeba opravovat, a postavy je třeba zasytit.

Všechny předměty ve hře budou vytvářené hráči. Technologie se tak budou vylepšovat s vylepšujícími se vlastnostmi postav a stejně tak jejich předměty. Díky absenci NPC obchodníků, kterým lze obvykle prodat cokoliv nepotřebného, je možné vytvoření plně fungujícího trhu.

Rozhovor s Martinem Mastným

Co tě vedlo k myšlence na tuto hru, navíc jen v jednom člověku?

Vytvořit hru byl dlouholetý sen. A už na starém C64 či Amiga 500 jsem si zkoušel programovat malé hříčky. Nikdy ale nebyl pořádně čas (spíše urovnané životní priority) pro to, abych se mohl věnovat něčemu opravdovému a velkému. Poslední roky mě přišlo plno her nedodělaných a s nedotaženou myšlenkou. Což vedlo k finálnímu rozhodnutí přestat hry hrát, ale udělat hru takovou jakou si představuji a rád bych hrál.

K druhé části dotazu. V dnešní době je těžké najít někoho kdo by opravdu věnoval volný čas něčemu co je zadarmo a na velmi dlouhou trať + byl na stejné vlně. Na jednu stranu se to může zdát skoro nereálné, ale celý koncept je stavěn tak aby se dal zvládnout a aktuální stav ukazuje, že to je možné + nejsem nijak omezován komplikacemi, které tým lidí přináší. Nakonec bych byl nucen řešit věci které nemají s tvorbou skoro nic společného a to nechci.

Co znamená název Novus Inceptio?

Novus Inceptio se dá přeložit jako nový začátek - což koresponduje i s herním konceptem. Kdy se v základu jedná o znovuzrození lidstva. Ale to už zabíhám moc do pozadí lore projektu, na které si musí hráč přijít sám během putování po světě (pokud bude mít zájem - hra ho nenutí se hnát za příběhem).

Zmínil jsi svět - jak velký bude? A není až moc náročné vytvářet svět pro MMO?

Celý svět je tvořen procedurálně v reálném čase, nic není předpřipraveno ručně. Je to hodně složitý proces a není náhodný. Procedurálně se generuje vše od povrchu, biomu až po floru a faunu. Sice celá logika dala hodně zabrat, ale ve výsledku nakonec ušetří spoustu času při tvorbě světa (což by se v jednom člověku nedalo zvládnout při ruční či poloautomatické tvorbě). Díky tomu, je svět v podstatě nekonečný (finální velikost se bude přizpůsobovat počtu hráčů a obsazení pozemků).

Pozemky?

Ano - ve hře si bude moci hráč postavit domov v podstatě kdekoliv. Ale aby byl chráněn je třeba si pořídit pozemek a udržovat nájemné. Na každém pozemku si bude moci hráč nastavit svoje pravidla (co je a není možné provádět). Pozemek lze dále vylepšovat na vyšší úroveň - při spojení více pozemků je možné nakonec vytvořit region a určit tak globální pravidla pro obrovský kus území. Kde už platí pravidla od nejvyššího pozemku nastaveného starostou (hráčem). Vše je řízeno samotnými hráči (volby, pravidla atd.). Je to hodně komplexní systém, který otevírá další možnosti v hratelnosti. S pozemky je spojena i možnost teraformace terénu - kdy si hráč může upravit svůj pozemek dle svých potřeb.

To zní zajímavě. Co když si ale hráči něco vybudují a pak přestanou hrát nebo nebudou hrát pravidelně?

Hra funguje i když hráč není online. Vše přirozeně stárne a chátrá, takže domy a stavby se postupem času rozpadnou. Hráč si ale může najmout NPC, které na jeho pozemku/regionu mohou provádět zadané úkony. Jednoduše řečeno podobně jako v RTS hrách. Takže malá vesnice kterou vlastní jeden hráč může být živá díky NPC, které si hráč najal (naklonoval) a vykonávají práci dle zadáni. Tyto NPC ale vyžaduji stejnou péči jako hráč a je třeba je nasytit, nechat odpočinout apod. Takže hráč si může dát měsíční pauzu a pokud má zajištěno nájemné a vyřešenou funkční logiku fungování vesnice, tak vesnice bude fungovat i bez aktivity hráče. Volný čas může věnovat hledání lore, průzkumu či pauze od hry. Někdy ale bude třeba reagovat na případné konflikty které již vyžadují hráčovu aktivitu (vyhlášení války atd.)

Watch on YouTube

Jak funguje klonování?

Vše ve hře jsou v podstatě kloni. I samotný hráč je klon, který přirozeně stárne a může umřít na nemoc, vlastní hloupost či stáři. Po smrti se hráč vždy znovu narodí jako nový klon. Ale může si aplikovat zálohu DNA z těla svého původního klona (získá tak i dědičné právo na majetek díky otisku DNA). A pokud se jedná o přirozenou smrt stářím je možné kombinovat DNA a vytvořit si takzvaného potomka. Vznikne tak další generace hráče co si nese nabité zkušenosti z předchozí generace. Je to trošku komplikovaný proces a na hodně dlouhé povídání a hlavně ladění. NPC jsou tedy také klonové, které si hráč naklonuje a stejně jako hráč se postupně trénují v tom co provádějí. Z toho už logicky plyne, že postupem času bude moci vytvářet zkušenější klony - díky záloze DNA předchozích klonu. Či si založit obchod s kvalitní DNA těchto NPC.

Takže obchod je založen pouze na směném systému mezi hráči?

Ano, jakákoliv věc ve hře je unikátní a má svoje specifické atributy - převážně kvalitu. Je jedno zdali to je větev utržená ze stromu či vyrobený nástroj. Vše je unikátní a čím je hráč zkušenější v daném odvětví, tak může vyrábět lepší a lepší věci. Je skoro nemožné, aby se jeden hráč věnoval všemu a proto si postupem času každý najde to svoje v čem chce vynikat. A může si na tom založit obchod, prodávat ostatním kvalitní nástroje (které se nerozbijí tak rychle), lepší suroviny či produkty. Ty další hráči využijí pro vlastní potřebu či další výrobu.

Hráči ale mohou obchodovat s čímkoli a může tak dojít i otevření cenného dolu na nerostné suroviny (u těchto surovin nelze kvalitu vylepšovat, ale záleží na kvalitě ložiska). Tento důl se stanem obchodním střediskem, nebo cílem válečných aktivit a soubojů o ložisko. To už je vše na hráčích a pravidlech co si určí v regionu. Ve hře budou i peníze, ale v omezeném množství a nelze si je vyrobit či získat za questy. A bude možné s nimi platit ostatním hráčům namísto věci - hodnotu si urči hráči sami, nebo díky historii poptávky a nabídky (která poběží na pozadí světa).

Jak budou řešeny questy, které byly zmíněny?

Questy nebudou - tedy ne v takové podobě jak je známe z jiných MMO her. Jelikož ve hře nejsou žádné předpřipravená města či NPC. Ale vše je vytvořeno hráči, tak questy jsou také tvořeny hráči. Jedná se o systém poptávky nabídky. Kdy hráč zadá quest formou poptávky na specifické suroviny a pokud má kdokoliv zájem tyto suroviny dodat tak v podstatě plní quest. Nemusí se ale jednat pouze o dodávku surovin. Je možné zadat i transport nákladu z jednoho místa na druhé apod. Hráč kolikrát tedy nebude muset vytáhnout paty ze svého domova a bude řídit svoje obchodní aktivity přes questy. A jiný hráč zase bude moci během zkoumání světa plnit questy takové jaké pro něj mají smysl.

Ještě k té stavbě domova. Jak toto bude probíhat?

Stavba domu, či jakékoliv stavby. Je řešena pomoci modulárního systému - dalo by se to přirovnat k hraní si s Legem (které mě hodně slouží jako test co je a není možné postavit). Takže zde je hráč omezen pouze svoji kreativitou a dostatkem potřebných surovin.

Kdy si čtenáři budou moci hru vyzkoušet v nějaké otevřené testovací verzi? A kdy asi bude Novus Inceptio podle tvého odhadu hotovo se všemi základními vlastnostmi?

Hra je hratelná již v tuto dobu. Tu a tam je přizvaná i komunita pro interní testy a ladění. Hlavní větší alfa test bude (pokud nenastane nic závažného) na podzim 2015. V tu dobu by měli být veškeré základní vlastnosti hotové. Finální verze se dá zatím těžko odhadnout, ale tipuji tak do dvou let - možná dříve.

Watch on YouTube

Pokud vás hra zaujala, můžete pro ni hlasovat v právě probíhající volbě nejnadějnějších chystaných nezávislých her na IndieDB.com nebo sledovat časté aktualizace na její facebookové stránce.

Read this next