EA Czech ve staré podobě končí, potvrdili řízení části aktivit z Polska
Marketing&Media psali o zavření + komentář, PR reakce.
Vlastní zpráva - Dnes vyšlo veřejně najevo, co je po zániku časopisu Level v Burdě ta druhá špatná zpráva pro celý český herní trh, kterou před měsícem naznačoval bývalý šéfredaktor Score na Twitteru. Pro mnohé nazasvěcené to bude veliké překvapení, ne-li šok.
Podle odhalení domácího magazínu Marketing and Media přední distributor Electronic Arts Czech v podstatě končí v Praze a nadále bude své aktivity v ČR řídit na dálku z Polska (thx Tlamiczka za tip) - více v aktualizacích níže.
Eurogamer se to pokoušel ověřit u zástupců EA Czech telefonicky i zprávami, ale ani za několik hodin na ně nijak nereagovali. Sehnat jejich vyjádření se dříve nepodařilo ani M&M, který uvádí, že na čísle se ozývá pouze automat. Nicméně podle našich informací jsou jeho zprávy pravdivé.
Jak to ovlivní hry EA a české hráče?
V žádném případě to neznamená, že by u nás hry od EA přestaly vycházet, na tom se samozřejmě do budoucna nic nezmění. Koncový zákazník v obchodech pravděpodobně nic nepozná, kromě toho, že hry EA mohou být celkově méně na očích kvůli snížené podpoře obchodů (méně dárků, doprovodných akcí atd.). Může také vznikat o něco méně lokalizací, které se sice řešily složitě přes Španělsko, ale byly často vydupané pražskou pobočkou doslova ze země, proti všem a navzdory ekonomickým ukazatelům.
Ořezány mohou být odteď i některé podpůrné aktivity typu příručka přiložená k Dragon Age nebo zviditelnění Battlefieldu před veřejností na dnech NATO v Ostravě. Novináři už během května pocítili menší podporu např. tiskovými zprávami, které dříve chodily vždy okamžitě v moment světového embarga (nyní až se zpožděním nebo k mnoha událostem už vůbec, např. k DLC pro SimCity a Crysis 3), či třeba menší prezenci EA Czech na sociálních sítích. Nelze ani zapomínat na jinou důležitou věc a to že tento distributor byl po mnoho let klíčovým inzerentem ve většině herních médií.
"Zřejmě poslední aktivitou bylo zahájení příprav kampaně k fotbalovému Konfederačnímu poháru FIFA, který se koná v Brazílii od 16. do 30. června. Kampaň měla v Česku a na Slovensku zpropagovat netradiční formou partnerství tohoto poháru s Electronic Arts, její realizace ve stávající podobě se ale jeví stále méně pravděpodobnou," uvádí magazín Marketing & Media další příklad toho, co tato změna může ovlivnit.
Vliv globální situace EA na českou pobočku
Z České republiky dosud EA spravovali i Slovensko a Maďarsko. O důvodech konce "starých" EA, resp. o motivech přesunu jejich kanceláře na několikanásobně větší polský trh, se zatím zvenčí může jen spekulovat. M&M se domnívá, že viníkem teoreticky může být dlouhodobá ekonomická recese, ale podle názoru Eurogameru za tím spíš vězí něco jiného. Z dřívějších neformálních rozhovorů se zaměstnanci totiž vyplývalo, že Battlefield 3 s datadisky na službě Premium nebo loňský ročník FIFA se u nás prodávali čím dál lépe, i díky větší rozšířenosti konzolí. Naopak třeba zájem o sérii The Sims klesal, což mohlo meziroční nárůst u jiných her kompenzovat.
Centrála EA musela v reakci na své dlouhodobě nepříznivé hospodářské výsledky a trendy na globálním trhu snížit počet zaměstnanců firmy o 10 procent, což se později oficiálně potvrdilo. Její nové vedení po odchodu šéfa Johna Riccitiella proto bylo akcionáři donuceno k provedení restrukturalizace, která se měla dotknout úplně všech poboček a způsobila i rušení řady projektů či propouštění stovek vývojářů po celém světě.
V důsledku takových nařízení shora a tzv. headcountu se postupem let snižoval počet zaměstnanců i v EA Czech (vloni např. dedikovaný PR manažer na plný úvazek, naposledy teď k 1.5.2013 komunitní manažer). Jejich kanceláře na pražském Pankráci v krásné nové budově Gemini přímo u metra byly původně zaplněny desítkami zaměstnanců, ale později skoro zely prázdnotou a před časem proto došlo k stěhování zpět do bývalého Motokovu. Nedávno také byla zavřena kancelář EA v Portugalsku, které bude nyní spravováno sousedním Španělskem, zřejmě z podobných důvodů jako u nás.
Aktualizace (12:00)
Jak Eurogamer dodatečně zjistil, ve fínále je klidně možný i budoucí scénář, že pár nezbytně nutných pracovníků EA Czech v ČR zůstane a že firma papírově může dále existovat (asi něco jako herní studio LucasArts), protože náš herní trh se při každodenním provozu pouze z Polska vzdáleně obsluhovat nedá. Ale už to prostě nebudou tací EA Czech, jak jsme je znali doposud. To je nepochybně špatná zpráva pro celý herní trh i pro ostatní domácí distributory, kterým EA nepřímo pomáhali zviditelňovat hry jako takové a otevírali jim vrátka k novému publiku.
Oficiální reakce EA Czech (12:30)
Dušan Benža z EA Czech po obědě rozeslal vyjádření reagující na původní článek Marketing & Media, jehož nosnou informaci o Polsku potvrdil. Jiné oproti tomu vyvrátil a současně s tím zveřejnil některé dosud neznámé skutečnosti.
"Česká pobočka Electronic Arts se nikam nestěhuje. Jedinou změnou je interní reorganizace marketingových aktivit, které budou od podzimu řízeny z centrály ve Varšavě. Klíčové tituly Electronic Arts v čele FIFA14 a Battlefield 4 budou mít v Čechách i na Slovensku nadále plnou marketingovou podporu," uvedl PR manažer EA Czech.
"Loňské tržby české pobočky EA byly rekordní za celou dobu jejího působení v ČR," tvrdí Benža. Tím naráží na obecnou zmínku magazínu Marketing and Media o možném nevyplácení se tohoto podnikání v souvislosti s odchody některých firem mimo hry (Fiat). Závěrem ještě Benža zmínil, že k fotbalovému poháru nic neplánuje, ale že "rozvíjí spolupráci s českým národním týmem a Fotbalovou asociací ČR".
Poslední aktualizace (13:30)
Se současným PR manažerem EA Czech jsme měli to "štěstí" hovořit ještě telefonicky a odmítl odpovědět na jakékoli doplňující otázky nad rámec jeho PR vyjádření výše. Nechtěl reagovat zejména na zásadní dotaz, který mu asi dnes kladou všichni novináři, a to kolik lidí bude v EA Czech nadále pracovat a o kolik lidí se sníží jejich stavy. Ani co přesně se teď změní v jejich fungování a jak to ovlivní koncové české hráče (zda vznikne např. méně lokalizací atd.).
Jak známo, právě marketing byla doposud převažující náplň práce české pobočky EA a nyní je tedy potvrzeno černé na bílém, že bude spravován z Polska. Ostatně i fakt, že jakékoli tiskové prohlášení k tématu musí být schváleno v Polsku a ne v ČR jako dosud, hovoří jasnou řečí. Detaily ohledně budoucího fungování EA Czech se nejspíš budou teprve interně řešit a o vývoji celé situace, kterou odstartoval článek v Marketing & Media, vás samozřejmě budeme informovat.
Další informace ke kauze v úterním článku.